TIETOISKU


07.03.2019

Kuva kertoo paljon!


Törmään työssäni päivittäin erilaisiin selän ongelmiin. Päädyn pohtimaan usein, että mikä on johtanut monet ihmiset vaikeisiin ongelmiin selän vuoksi. Yhä enemmän jo nuoret ihmiset saapuvat vastaanotolleni vaikeiden selkävaivojen kanssa. Olen sitä mieltä, että suurimmat syyt löytyvät älypuhelimien/ pelikoneiden lisääntyneestä käytöstä ja siten liikkumattomuudesta. Istumatyö ja siihen liittyvä huono istumaergonomia on myös yksi ongelma. Eli selkäongelmat voidaan melkein laskea jo kansansairaudeksi. EI HYVÄ!
Miksi selkä tulee kipeäksi?
Kuten kuvasta näkyy, selkärankaan kohdistuu suuri paine, kun pää painaa edessä. Selkäranka antaa myöden ja menee kaarelle, eli muodostaa selkärankaan kyfoosin. Samalla lanneselkään tulee notkahdus, joka on lordoosi. Puhekielessä usein kutsutaan notkoseläksi. Kyfoosi ja lordoosi ovat normaaleja selän muotoja, jotka ovat välttämättömiä tasapainon pitämisen vuoksi. Huonossa ryhdissä nämä korostuvat ja siitä tulee ongelma. Pään työntyminen eteen on monelle normaali asento, tämä kuormittaa valtavasti rintarangan ja kaularangan yhtymäkohtaa. Tähän kohtaan tulee se ns. emännänkyttyrä.
Istuma-asennossa ongelmana voi olla myös käsien pitäminen pöydällä esim. tietokoneen näppäimistöllä. Monella ihmisellä kääntyy olkapäät sisäkkertoon ja tulevat eteen. Siten rintalihakset kiristyvät. Samalla yläselän lihakset ylivenyttyvät. Eli selän lihasten ja olkapäätä tukevien lihasten vahvistaminen olisi tärkeää, jotta ne jaksaisivat pitää olkapäät takana. Myös säännöllinen rintalihasten venyttäminen olisi tärkeetä, jotta ne eivät kiristyisi.
Ylikorostunut lordoosi lanneselässä aiheutta alaselän ongelmia. Monelle kipu tulee lanneselän kohdalle tai ristiluun alueelle. Usein ongelmana on lihasten heikkous vastavaikuttajissa, eli vatsalihaksissa. Monet saavat huonoon ryhtiin apua vahvistamalla vartalon kannatusta pitäviä lihaksia, kuten vatsalihaksia ja muita keskivartalon lihaksia. Muista myös erityisesti syvät lihakset! Ryhti siis lähtee hyvästä kropan kannatuksesta, eli päivittäinen core-treeni on hyväksi kaikille.
Huono ryhti voi olla myös traumasta johtuva tai synnynnäinen virheasento. (toisessa kuvassa minun oma selkäni). Minulla on synnynnäinen skolioosi, eli selkärangan kieroutuma. Tämä aiheuttaa minulla ongelmia ryhdin kanssa. Olen tehnyt paljon töitä fysioterapeutin opastuksella, jotta ongelmaa on saatu korjattua. Huomaan ongelman erityisesti, kun yritän pyöristää selkää. Selkäni ei pyöristy kunnolla tuosta nuolen osoittamasta kohdasta.
Myös lisääntynyt kyfoosi voi varsinkin murrosiässä olla syntyvä ongelma. Tämä on Scheuermannin tauti, jossa kasvuhäiriön pohjalta syntyy kiilanikamamuodostuma.

Huono ryhti on opittu asia, tämän vuoksi huonosta ryhdistä on vaikeaa päästä eroon. Jos olet aina seissyt tai istunut huonossa ryhdissä, niin se on sinun kropallesi normaali asento. Kun opettelet parempaan ryhtiin, se voi aluksi tuntua oudolta ja hassulta, koska aivosi sanovat sen olevan väärä. Tarvitaan paljon toistoja, koska silloin kroppa tottuu uuteen ryhtiin pitkän harjoittelun jälkeen. Ehkä yleisin väärin opittu asento on ns. lonkkalepo, eli seistään yleensä vain toisen jalan päällä ja lonkka on ylikorostetusti sivulla. Tämä aiheuttaa huonoa ryhtiä ja epätasapainoa kroppaan. Tästä oppii pois myös seisomalla molempien jalkojen päällä. Vaatii rankkaa muistuttelemista itselleen seistä oikeassa asennossa.

Tärkeää on selän pitäminen liikkeessä mahdollisimman paljon! Selkä kiittää sinua liikunnasta! Olen huomannut työni kautta, että valitettavan vähän liikutaan päivittäin. Liikunnan puutos jäykistää selkää ja pahimmillaan aiheuttaa selkärangan välilevyihin ongelmia, kuten välilevynpullistumaa. Työpäivän aikana pari kertaa perus selän kiertoliikkeet jo auttvat pitämään selän vetreempänä.

Tässä pieni tietoisku selän ongelmista. Selän ongelmia on vielä valtavasti enemmän, joista löytää tietoa kirjoista ja netistä. Voisin paasata tästä vaikka kuinka ja paljon, mutta tärkeimpänä pidän sitä, että kaikki lähtee vain omasta itsestä ja omasta tekemisestä. Eli hyvän ryhdin saaminen on vain itsestä kiinni ja vaatii paljon työtä!